Pronajímáte byt a jednoho dne vám nájemce volá s tím, že přestala fungovat pračka, trouba nebo třeba zásuvka. Kdo by měl opravu zaplatit? Je to na nájemci, nebo na vás jako na pronajímateli?
Správné nastavení odpovědnosti za opravy v bytě je zásadní pro bezproblémový nájemní vztah. Nejlepší je mít vše podchyceno v nájemní smlouvě, ale pokud tomu tak není, platí pravidla stanovená Nařízením vlády č. 308/2015 Sb. a občanským zákoníkem.
Jak se tedy rozdělují opravy mezi nájemce a pronajímatele?
Podle právní úpravy nájemce odpovídá za běžnou údržbu bytu a drobné opravy. Jak ale poznat, co do této kategorie spadá?
Pokud součet nákladů na opravy v daném roce přesáhne 100 Kč/m² podlahové plochy bytu, další opravy už nejsou považovány za drobné a přechází na pronajímatele
Pokud oprava nespadá do výše uvedených kategorií, odpovídá za ni pronajímatel. To zahrnuje zejména:
Dobrá komunikace a jasná pravidla v nájemní smlouvě vám pomohou vyhnout se nepříjemným překvapením. Pokud chcete udržet byt v dobrém stavu a předejít sporům s nájemci, myslete na správné rozdělení odpovědnosti za opravy už při uzavírání nájemní smlouvy.